02.
   
   
 


Installations
Videos
Photographs
Sculptures
Drawings
Collages
Paintings
Performances
Public spaces
Sounds
Games
Writings
Multiples
07. | Obstacles (X)
 
download PDF
  • 2003-2004, 12 jumping poles of 4m each.
    Exhibition view of Black Box, Les Afriques, 2004, Lille.
    Courtesy of the artist and Ceysson & Bénétière, Paris.
    Ed. of 1 + 1 A.P.

The interaction of the colors, reminiscent of those used on national flags, is used to represent the global geopolitical context, where a great number of countries are at play.

The geometric rigor implies a structural approach to reality and highlights its functioning principles.


Studio Fatmi, August 2017
 




Installation réalisée en 1999, Obstacles met en scène la barrière de saut d'obstacle hippique, élément appelé à devenir un matériau récurrent dans plusieurs propositions artistiques ultérieures. Placée au centre de l'espace où les spectateurs évoluent, l'œuvre donne à voir un enchevêtrement de barrières toutes peintes à l'aide des trois couleurs primaires, à l'exception de la barrière supérieure où apparaissent des bandes vertes. L'installation Obstacles interroge le rapport de l'individu au réel avec les moyens de l'art contemporain, empruntant ses références à l'abstraction géométrique et aux précurseurs du minimalisme tels que De Stilj ou Mondrian.

Le jeu des couleurs, rappelant celui des drapeaux nationaux, est mis au service d'une représentation du contexte géopolitique mondial engageant un grand nombre d'états. La rigueur géométrique introduit à une approche structurelle du réel et permet de mettre en évidence ses principes de fonctionnement. La multiplication des formes et des couleurs et leur intrication expriment la diversité des pouvoirs et rendent compte, en égarant le regard de l'observateur, de la grande complexité de la situation et du problème qui lui est soumis. La difficulté la plus manifeste est cependant celle qui surgit à l'idée de franchir la barrière ainsi constituée, impliquant forcément toute une série de contorsions afin d'y parvenir. Et c'est également de cette manière que se définit l'obstacle dans l'œuvre : élément qui s'impose au spectateur et le pousse à élaborer des stratégies de franchissement et de contournement.

A partir de cette première installation, les barres de saut hippiques s'autonomisent en tant que matériau plastique des œuvres de Mounir Fatmi, où elles servent à exprimer les rapports de l'individu aux pouvoirs de l'histoire, de la société, de l'Etat et de la nation. L'obstacle va également acquérir ses significations particulières dans l’univers de Mounir Fatmi et se définir peu à peu comme l’épreuve du réel et par conséquent comme ce qui mobilise la pensée et le corps des individus. Il devient par extension l’élément dont l'artiste se saisit et qu'il tente d’opposer au monde afin de le comprendre et d’y agir : à la fois moyen d’explorer le réel, échafaudage de théories, de réflexions et de sensations. L’obstacle désigne ainsi l'acte de création lui-même : « L’obstacle est avant tout une œuvre d’art, fragile, instable, toujours menacée d’une éventuelle chute » (Mounir Fatmi).


Studio Fatmi, Août 2017.

 

 

Obstacles is an installation created in 1999 comprising a horse jumping obstacle, an element that went on to become a recurrent material in several subsequent artistic propositions. Placed in the center of the exhibition space, the piece features a jumble of jumping fences painted in the three primary colors, with the exception of the superior fence, which is painted with green stripes. The installation Obstacles questions the relation of individuals with reality using the means of contemporary art, borrowing references from geometric abstraction and the precursors of minimalism such as De Stijl and Mondrian.

The interaction of the colors, reminiscent of those used on national flags, is used to represent the global geopolitical context, where a great number of countries are at play. The geometric rigor implies a structural approach to reality and highlights its functioning principles. The multiplicity of shapes and colors and their intricateness express the diversity of powers and, by confusing the viewers’ gaze, translate the great complexity of the situations and problems posed to them. But the most manifest difficulty is the one that arises when considering the idea of jumping over the fence these obstacles constitute, which would necessarily imply a whole series of contortions. And that is precisely the way an obstacle is defined within this piece: as an element that imposes itself upon the viewers and forces them to elaborate strategies for jumping over or getting around it.

In the aftermath of this installation, horse jumping bars went on to become a plastic material in Mounir Fatmi’s work, where they are used to express the relations between individuals and the powers of history, society, government and nation. The obstacle also takes on particular significations in Mounir Fatmi’s universe and progressively becomes a synonym of the test of reality, and therefore of what mobilizes the mind and body of individuals. By extension, it becomes the element the artist seizes and that he endeavors to oppose to the world in order to understand it and act upon it: it is a way of exploring reality and at the same time an assemblage of theories, reflections and sensations. In this way, the obstacle designates the act of creation itself: “Above all else, the obstacle is a work of art, fragile, instable, always on the brink of collapse” (Mounir Fatmi). 





Studio Fatmi, August 2017.